Med Paramotor är du inte beroende av ett berg, en vinsch eller ett speciellt flygställe.
För många erbjuder paramotor den optimala friheten eftersom man inte behöver mer än ett någorlunda öppet fält att starta och landa på med markägarens tillåtelse. Du kan flyga 2-4 timmar på en tankning och uppleva vyer som ingen annan.

Du kan gå ut på närmsta öppna fält och starta med markägarens tillstånd och att luftrummet medger det.
Att flyga paramotor är en optimal sport. Smidigast och snabbt kommer du i luften när där du bor. Motorpaketet går att plocka isär, skärmen viker du ihop och du kan få in hela din ”flygmaskin” i bagageluckan på din bil. På ryggen har du en motor med propeller, och ovanför dig en vanlig flygskärm. Flyghastigheten är ca 30-60 km/h.

Känslan
Det är svårt att beskriva känslan av att ge gas, ta några kliv framåt, för att sedan lyfta över landskapet. Är du motorfantast sedan tidigare kanske du kan anan känslan. Styrkan i motorn och vinden när du flyger fram över landskapet under dig. En lek med fart och frihet. Lägg till en dimension- höjden och multiplicera frihetskänslan med minst tio så får du en aning om vad det innebär att flyga paramotor.

Motorpaket består av en speciellt anpassad sele, ram, propeller och motor.
Bensinen i en motor räcker för ca 3-4 timmars flygning. Man flyger ca 30-35 km/h. Det som har betydelse för hur långt man kan flyga är om man flyger med eller mot vinden. Det går snabbare med vinden, och långsammare mot vinden. Helst vill man vid paramotorflygning ha så lite vind som möjligt. I starten vill man gärna ha vind (2-3 m/s) eftersom det då går enklare att få upp skärmen och komma upp i luften. Att starta i vindstilla går också, men kräver att man har en mycket god startteknik.

Kursdatum:
Vi har ett speciellt upplägg för våra paramotor elever så att det ska passa alla enkelt och smidigt.
Paramotorkurser kör vi fortlöpande under säsong på helger och du kan komma och gå som det passar dig.

Kurslängd:
3-4 dagar.
Inträdeskrav: Student med minst 10 timmars egen balansering/backglidning efter avslutad kurs och egen paramotor.

Kursbeskrivning
Under kursen ska du ha skaffat dig en egen paramotor. Motorenheten väljer du bäst ut ihop med din instruktör 3-4 veckor innan kursstart. Utbildningen är sprid över flera tillfällen för att du ska få en gedigen kunskap kring motorlära och flygning. Kursen avslutas med ett teoriprov. När du är färdig med din utbildning kan du flyga självständigt inom de visuella flygreglerna med några undantag. Du kan starta och landa nästan var som helst med markägarens tillstånd.

Utrustning som ingår i kursen
Skyadventures håller med all utrustning, förutom själva motorn. Enklast köper du en motor i god tid innan kursen för att du ska ha din motor hemma och träna balansering med inna kursstart. Paramotorn är en personlig utrustning, som är viktig att lära sig ordentligt. Instruktören hjälper dig med justeringarna. Det är också viktigt att justera selen och viktinställningen så att propellern trycker i rätt vinkel.

Pris för en Paramotorutrustning?
Beror på om du vill köpa nytt eller begagnat och vilka prylar som lämpar sig för dig. Storlek på motor och skärm avgörs av din kroppsvikt.
Ny komplett utrustning kostar ca 95.000-120.000 kr. Då ingår motor, skärm, sele och nödskärm.
En hel del pengar, men definitivt det billigaste sättet att äga en egen flygfarkost!
Det som ingår i en komplett utrustning är: paramotor(inkl sele),
skärm, nödskärm och hjälm.
Begagnad utrustning går att få komplett för ca 40.000-80.000 kr

Skyadventures är Sveriges första paramotorskola och pionjären Pierre har tagit fram den utbildningsplan du går,  han byggde sin första paramotor 1990.. Vi har stor erfarenhet.

Vi har ett väl genomarbetat utbildningssystem med max 4 elever i varje grupp med fokus på Dig!

Utbildningsmanual

Köp kurs