Det finns närmare tjugo flyginstrument som vi på Skyadventures har i vår E-store, alla med sina egna funktioner, skärmdesign, sensorer och tekniska kapacitet. Låt oss undersöka hur du väljer rätt instrument.

Instrument kan hjälpa dig att klättra bättre, hålla dig uppe längre, glida längre och fatta bättre beslut. En höjdmätare kan verka enkel: den kan säga hur högt du är och om du stiger eller sjunker. Men är det i meter eller fot? QNH eller QFE? Barometrisk eller GPS-höjd? För nya piloter kan saker snabbt bli komplicerade. Ju enklare instrumentet, desto färre val måste du göra och desto mindre kommer det att kräva av dig. Nyckeln till att få rätt instrument är att ha alla funktioner du verkligen behöver på skärmen och inte mer.

Variometer (Vario)
Om du inte behöver en höjdmätare där du flyger (inget luftrum i närheten) kan du använda ett enkelt vario-instrument bara för att hjälpa dig hitta stig och sjunk. Den informationen är praktisk att ha som säkerhet när du flyger. Informationen som dessa instrument ger dig kommer vanligen från en trycksensor, men den begränsade processorkraften i dessa ultralätta enheter betyder att de är grundläggande.

Alti-vario
För effektiv termikflygning är det du behöver, något som piper när du lyfter men känsligheten är inte allt: vad du vill är att ha en intelligent filtrering som beskriver en bra termikblåsa och eliminerar vindstötar som slösar med din uppmärksamhet. Den intelligensen hittar du i de något större enheterna. De tillhandahåller också den avgörande ”medelvärdesfunktionen” som beräknar det genomsnittliga stiget du har upplevt under en inställt intervall (vanligtvis 10-15 sekunder), vilket gör en stor skillnad.

Höjden kan bestämmas på två sätt, antingen genom omgivande lufttryck eller med tredimensionell GPS-position. Alla alti-varios på instegsmodellerna har tryckgivare och beräknar tryckhöjd, men eftersom lufttrycket förändras varje dag måste du korrigera den visade starthöjden för att få exakta siffror för den verkliga höjden, eller korrigera standardhöjd vid havsnivån (dvs. korrigerar inte starthöjden) för att ge korrekta flyghöjder.

Vilken metod du väljer beror på vilket luftrum du vanligtvis undviker. Luftrumsnivåer nämns i höjd med foot eller meter. Flygplanen kommer att använda instrument som beräknar deras höjd med hjälp av lufttryck, så det är bäst att ha något liknande och inte flyga på GPS-höjd, särskilt inte den information som tillhandahålls av din telefon.

ALTI-VARIO-GPS
Dessa enheter använder satellitnätverket för att avgöra var du är, visar din markhastighet och kurs och spela ofta din flygning. Att känna till markhastigheten kan vara en stor hjälp när du stiger upp, det kan markera det potentiella säkerhetsproblem om du har stöter på starkare vind högre upp. Det hjälper dig också att identifiera vindriktningen. Vissa GPS-enheter beräknar vindriktningen med din drift. Att känna till detta hjälper dig att identifiera de bästa ställena att hitta lyft och de platser du kan undvika.

De mer avancerade modellerna erbjuder möjlighet att sätta in vändpunkter eller mål, vilket hjälper dig att följa en planerad rutt. Kom ihåg att de inte ersätter en kompass och har varit kända för att misslyckas, så lita inte på din GPS om du flyger nära moln.

Även om du inte behöver navigationsfunktioner är det användbart för din utveckling att ha en sk. tracklog för att granska din flygning.

NAVIGERING
Med GPS ombord och lite ytterligare data är det då möjligt att komma in i den rörliga kartans värld. Om du ser allvar med XC-flygning är detta vägen att gå. Att kunna se dina luftrumsutmaningar och ruttalternativ i förhållande till din position är lysande! Genom att titta framåt på kartan kan du göra strategiska glid för att undvika att gå utanför zoner. Att se att du fortfarande är borta från luftrumsgränser ger dig frihet att klättra och maximera dina chanser på nästa glid. Om du tittar på ditt spår kan det hjälpa dig att centrera den svårfångade kärnan under svaga förhållanden. Du kan till och med ladda upp intressanta platser som tåg och busstationer.

Ju mer komplicerade och hållbara dina utmaningar sannolikt blir, desto mer blir skärmens typ och skärmstorlek viktig.

Även om mobiltelefoner kan hjälpa till att överbrygga klyftan (kolla in XCsoar och FlySkyHigh), är de känsliga, batterislukande och passar inte idealiskt för att hanteras med handskar eller se på i starkt solljus. Syftet utformade flyginstrument som Syride Sys’Evolution och Skytraxx erbjuder robusta kartlösningar i ett paket med hårdvara och mjukvara som är designad specifikt för skärmflygpiloter och kontinuerligt utvecklas. Flymaster GPS SD erbjuder en enklare luftrums wireframe-lösning.

För tävlingsflygning är ett bra instrument viktigt. Den kortaste vägen genom en serie cylindrar förändras med din position, så att ha ett instrument som kan beräkna detta när du rör dig genom luften ger dig en fördel i tävlingsuppgifterna. Enkel waypointhantering är också en viktig funktion. Tänk på om du vill ha live-tracking.
Flymaster Live SD 3 dominerar scenen på grund av sin användarvänlighet och datorkraft även på Redbull och världscupen mycket pga sin Livetracking

Övriga Sensorer
Det finns instrument som kan länka ange din fart genom luften mäta G-kraft och till och med pulsmätare! Vissa instrument låter dig se i realtid inte bara där andra är utan också hur de går. Vissa ger dig möjlighet att dyka upp i nätverk för att undvika kollision. Det beror på vad du behöver.

Användarvänlighet
De enklare enheterna erbjuder inga val utöver att ställa in höjdmätaren före start. De mer komplexa instrumenten erbjuder en mängd alternativ. Om du har en flexibel display, kom ihåg att det måste vara riktigt enkelt att se den viktigaste informationen. Gör dina siffror trevliga och stora och rör inte skärmen.

Tänk på hur lätt det är att konfigurera sig från datorn. Hur får du information om luftrummet och vändpunkterna? Är det en enkel process att gå in i en vändpunkt för en out and return? Om du flyger den rutten kommer det att räknas som ”deklarerat” för XC-ligan? Fungerar laddaren om du är utomlands i en vecka? Kommer batteriet att hålla om du är borta i en vecka? Det finns många aspekter som lägger till för att ge dig verkligt värde för pengarna.

Funderar du?
Kontakts oss så hjälper vi dig med det instrument som passar dig bäst: info@skyadventures.se