Nova Aonic, High EN-A
39,000.00 kr
Beskrivning
Tre-Liners | 49 celler | 5,17 sidoförhållande | Vikt 4,75 kg – Storlek S (EN / LTF A)
AONIC – Ta dina färdigheter till ”A” högre nivå
High-end EN A paraglider AONIC imponerar med sportighet och prestanda, som vanligtvis inte finns med EN A-segelflygplan – och är ändå lämplig för instruktion på grund av dess höga säkerhetsnivå.

En frisk bris i EN A-klassen
AONIC banar vägen till den övre änden av EN A-klassen. Från den första dagen i luften. Det är därför idealiskt för ambitiösa skärmflygstudenter – och alla piloter som medvetet vill finslipa sina färdigheter inom EN A-klassen. Är övergången till EN B-vinge oundviklig vid någon tidpunkt? Inte nödvändigtvis. Med ett sidoförhållande på 5,17, 49 celler och en minimalistisk linuppsättning, erbjuder AONIC prestanda och hantering som en EN B-klass skärm, men med ett plus i säkerhet. Detta gör det också attraktivt för piloter som vill byta till EN A-vinge. Framförallt är önskan om avslappnad flygning – alltid överallt och utan att missa något.
Att resa till platser tillsammans
Under testfasen ägnades särskild uppmärksamhet åt att göra AONIC lättillgänglig och mångsidig. AONIC erbjuder intuitiv hantering, hög passiv säkerhet och en behaglig klänsla av smidighet och hög hastighet – en blandning med mycket äventyrspotential – tack vare sin utarbetade tekniska design och en optimering av materialet till dess detalj. Alla som lär sig att flyga med AONIC kommer att fortsätta att njuta av sin skärm länge efter att deras träning är klar. Vare sig det är SIV / pilot, XC-flyg, resor eller helt enkelt flygning på din favoritplats.
Att hålla alla alternativ öppna
Med AONIC är det lätt att få mycket flygupplevelse inom EN A-klassen. Vilket alltid är en fördel – inte bara om du bestämmer dig för att gå upp till EN B-klassen senare eller om du kommer till den punkt där du vill specialisera dig i en viss gren i skärmflygning. Hike & Fly, XC, Tävling, Akro – om någon av dessa grenar av flygningen är din passion, så är AONIC verkligen en bra första skärm för att säkerställa en solid förberedelse. Om det breda spektrumet inom skärmflygning fortfarande är ditt mål, behöver du aldrig dela vägar med AONIC.
Gå fri för det väsentliga
Naturligtvis bör du känna dig bekväm med din vinge innan du startar. Med lätt att sorterade linor, tack vare mantlade huvudlinor och endast mycket få omantlade linor. AONICs kombination av Dyneema A- och B-linjor och C-huvudlinor och gallerilinjor tillverkade av Kevlar, betyder liten diameter och hög trimstabilitet. Bärremmarna är designade speciellt för denna vingen och linorna som används under manövrer som stora öron och en B-linestall är markerade. Vi använder också det färgschema som rekommenderas av PMA för både bärremmarna och linorna: A = röd, B = gul, C = blå, broms = orange, stabilo lina = grön. De färgade markeringarna för höger och vänster gör det också enklare att kontrollera om du har fäst dig rätt i selen. Och pratar om sele … Novas mångsidiga VENTUS är den perfekta selen för AONIC.
AONIC kan levereras med valfria student bärremmar och justerbara handtag
Om du föredrar bredare bärremmar kan du alternativt beställa Novas kända Student Risers. Dessa finns också på till exempel EN A PRION 4 och används därför ofta i flygskolor. De har bredare band (20 mm istället för 12 mm) som gör sorteringen lättare vid markhantering och förberedelser för starten och de har samma märkning som de vanliga AONIC-bärremmarna. Student Risers levereras alltid med justerbara handtag. Dessa är innovativa bromshandtag som kan justeras individuellt till pilotens händer och därmed underlätta korrekt grepp. Denna design skapades i samarbete med DHV. De justerbara handtagen finns också tillgängliga separat eller i kombination med AONICs bärremmar.
Pilotmålgrupp 
AONIC (EN / LTF A) erbjuder maximal hastighet, manövrerbarhet och glidprestanda inom A-klassen – utan att försumma de höga säkerhetskraven för en skärm som är lämplig för instruktion. AONIC är perfekt för studenter som snabbt utvecklar en god känsla för markhantering och för sina första flygningar i övnings backarna. När man väl är i luften blir det faktum att det är en high-end EN A omedelbart uppenbart: kontrollingångar konverteras snabbt och med fart. Hastighetssystemet lever också upp till sitt namn utan att drastiskt öka sjunkfrekvensen – som ofta är fruktad med EN A-vingar. Vi rekommenderar piloter att träna för att flyga AONIC mitt i viktområdet. För erfarna piloter är det övre området för den certifierade startvikten också lämplig.
Kort och kompakt 
Ny design. Det centrala designelementet är svepet, som visuellt betonar vingens sidförhållande, kompletterat med en annorlunda färgad banderoll på den yttre vingen. Produkten och varumärket kan ses på banderolerna. Det speciella med banderollen är att dess placering och sammansättning över flera celler varierar något från modell till modell.
3D-Shaping
Vid 3D-formning sträcker sig en söm på den övre ytan över hela spännvidden och minskar mängden veck som orsakas av krökningen över två axlar. Två axlar, eftersom duken måste anpassa sig till profilformen och ”ballongeringen” bestämmer också en radie som duken också måste följa. Vad är ballong? Skärmens inre tryck är högre än det yttre trycket på nästan alla punkter på övre och undre ytan. Detta avgör hur cellen blåser upp. Den resulterande ”utbuktningen” av cellen kallas ”ballong”.
Air Scoop
Air Scoop är det uttryck som används för att beskriva en justering av cellöppningen som säkerställer att insugningsytan minskas mindre när du flyger med hög hastighet. Idén liknar ram-air inloppskanalen på en sportbil: ju mer intagsområde desto mer laddning och inre tryck. Det förbättrar kollapsmotståndet, särskilt vid accelererad flygning och ökar samtidigt prestanda. Denna funktion förbättrar både säkerhet och prestanda.
Viktoptimerad duk
Nova testar inte bara duken för hållbarhet (hög porositet eller reducerad rivmotstånd genom UV-skador eller slitage) utan också för mekanisk robusthet, till exempel sträckning. För kvalitetskontroll syften tar vi regelbundet prover under serieproduktion.
Enkel linuppsättning
AONIC har bara två lingallerier: huvudlinor och gallerilinor, det finns inget mittgalleri. Detta betyder endast mycket få linjelement och som ett resultat är de mycket enklare att sortera.
Omdesignade bärremmar
AONICs bärremmar är en kombination av bärremmarna som används på Novas väletablerade PRION- och ION-modeller. Från det förstnämnda tog Nova den distinkta färgkodningen (stora öron, B-line stall), från den senare det något smalare och lättare materialet.
Ergonomiska bromshandtag
Nova utvecklade först de nya bromshandtagen för MENTOR 6, och de har varit så populära att de också finns på AONIC. De nya bromshandtagen har en ergonomisk design och är bekväma att hantera.
Klassning: EN-A
Storlekar: XXS-L
Färger: Blue, Gold, Green, Red
Teknisk specifikation
Linplan
Presentation
Ytterligare information
Storlek | XXS, XS, S, M, L |
---|---|
Färg | Blue, Gold, Red, Green |