Vattenlandning
Nu ska vi prata lite om säkerhet och vatten med piloter som tar sig upp i luften och tyvärr avslutar sina flygningar på sätt som är oväntade och oförutsedda.
Vi har sett piloter landa i havet på grund av dåliga väderförhållanden eller dålig planering och i visa fall pga dåligt omdöme. I något fall har det resulterat i att piloten avlidit. Så det kan vara dags för en granskning av vattenlandningar.

Våra regler är tydliga med att du måste hålla ett säkert avstånd för att kunna glida tillbaka till land.
Om du ska flyga över vatten ska du få så mycket höjd som möjligt och försöka hålla dig inom glidavstånd från ett lämpligt landningsområde.
Misslyckas det, undvik att landa i bränningarna om det är i havet. Om det ser ut som en vattenlandning är oundviklig och du är nära en strand, flyg närmsta vägen mot stranden. Bränningarna är turbulenta och du kan dras ut när du försöker komma bort från utrustningen, även om det är grunt.

Vilka redskap ska du bära?
En kniv som är lättillgänglig rekommenderas alltid. Det finns fina flytande kläder man kan använda. Flyger du paramotor montera på en sk. flyttring på din motor, den håller både dig och motorn flytande.
Förutsatt att du har klart vatten finns det ett par saker att tänka på och förbereda dig för. När du landar kommer du att ställas inför en kaotisk miljö. Du hamnar under vattnet innan du återvänder till ytan. Om vattnet är kallt kommer du antagligen att få en krampaktig andning som kan få dig att andas in vatten och mycket snabbt kan leda till drunkning.

Själva vattenlandningen i sig utgör olika faror.
Som skärmflygare kommer din skärm troligen att fyllas med vatten ev. sand och skärmen kommer att försöka dra dig under eller ut till djupare vatten. En skärmflyg-sele kan eventuellt vända dig upp och ner och tvinga dig nedåt i vattnet, speciellt skumskydd och airbagselar. Du fastnar enkelt i linorna. Allt detta medan du försöker hålla huvudet över vatten och andas.

Paramotor utrustningar utgör också sina egna faror. Bränsletanken tenderar att lyfta dig med ansiktet ner i vattnet speciellt om du har lite bränsle i tanken. Bränslet är dock lättare än vatten, så det måste också behandlas som en flytande struktur. Flytvästar för paramotorer kan monteras som hjälper dig att hålla dig flytande med ansiktet ovanför ytan.

Du kan förbereda dig för en överhängande vattenlandning på några sätt. Se till att din krokkniv är lättillgänglig och redo att användas vid behov. När du kommer väldigt nära vattnet, börja lossa din sele Rulla framåt från din sele i vattnet strax före du slår i vattnet, så att din utrustning kan flyga förbi dig.

Vi rekommenderar att du tittar på den här filmen och lär dig mer om vattenlandningar