Jämföra prestanda på skärmar
Efter att ha läst den första delen av serien har du kanske bestämt att du är intresserad av XC-klassen. Här jämför vi på Skyadventures prestandan hos de främsta utmanarna i klassen ser vi hur olika de är och hur mycket skillnad det gör.
Alla vill veta om prestanda. Kan siffrorna säga oss något?
Specifikationer
När man tittar på specifikationerna (för en pilot med samma vikt) kan man förvänta mig att skärmen med högre vingbelastning borde vara snabbast, och en annan skärm borde ha bättre glid på grund av det högre projicerade sidoförhållandet. Men de båda skärmarna har tunna linor, så deras glid kan vara lika bra. Sedan finns det profilform, linförbrukning och till och med sömnadsstil som påverkar skärmen prestanda. Du kan göra den här typen av gissningar hela dagen. Det finns för många faktorer som samverkar i den komplexa vetenskapen om aerodynamik.
Men vi kan testa att jämföra skärmarna i luften, eller hur?
Tyvärr inte. Här är det stora problemet: det är osannolikt att du kommer att flyga lika långt i lugn som i ”termisk luft” det gör resultatet omöjligt.
När du jämför prestandan i 2 olika skärmar och glider nära kan det se ut som att den lägre klassade skärmen kanske har mer prestanda just då! Ju längre gliden är, desto mer medelvärde avlägsnar ojämlikheterna och befinner båda skärmarna sig i lyftande luft kan de vara omöjliga att skilja åt dom åt i trimfart.
Ju större en storlek skärmen har, flyger den oftast mer effektivitet. Sitter man i en klassisk sele har man mer motstånd ån om man flyger en podsele. Har någon av skärmarna lägre vingbelastningen påverkar även det prestandan. Nu jämför vi äpplen med päron.
Det behöver bara lite turbulens för att störa resultaten. Ingenting mäter de ojämna rörelserna i den luftmassan vi glider igenom. Du ser också bara prestanda för en enhet av ett visst märke och modell, vilket inte tillåter tillverkningsvariationer.
Speedar man en minut under glidet kan vi se att start- och slutpositionen är mycket lika mellan skärmarna i den där luften. Inga slutsatser kan dras, förutom att det är väldigt liten skillnad mellan alla nuvarande vingar inom en klass.
Så varför det stora krånglet om prestanda?
Låt oss titta på detta på ett annat sätt.
Vilken typ av skillnad letar du efter? Jag skulle vara intresserad av en skillnad på 0,3 i glidförhållandet, så den ena glidtalet är på 10 och den andra på 10,3. Men i verkligheten motsvarar detta 3 m höjdskillnad eller 30 m framåt efter 1 km ostörd luft när man glider.
Det är svårt att se när du ständigt rör dig genom luften.
För definitivt kunna jämföra glidtalet behöver du minst 10 glid på en längre sträcka, men om inte luften är lugn kommer du att ha för mycket störningar för att få repeterbara resultat. När du introducerar rörlig luft kan du inte skilja störningen från prestandan. Det du ser är en enda datapunkt på ett diagram över prestanda.
”Klättertest ”är ännu mer tveksamma.
Mindre förändringar i turfrekvens och stil resulterar i olika stighastigheter. Det lyftande området är ojämnt och oftast i termik så är det ingenting som mäter stigninghastigheten för luften som skärmen utsätts för. Den som centrerar bäst i termiken är oftast vinnaren för dagen, inte den skärm som borde klättra bäst och detta beror uteslutande på pilotens insats. Skärmarna är ofta så nära i prestanda att du blir blind och försöker se skillnaden.
XC Flyg
På ett XC-flyg flyger du mestadels ensam, du gör tusentals val och varje beslut sätter dig förändrar ditt resultat. När du flyger bredvid en annan pilot vet du inte vingstorlek, vingbelastning, hur mycket speed som används eller hur gammal skärmen är. Piloten har en annan sele, och han justerar inte sin skärm likadant som du i flygningen. Vi kan aldrig jämföra skärmar och få en rättvis jämförelse. Om du inte siktar på första plats i internationella tävlingar, oroa dig inte för skärmens prestanda: om du flyger en liknande skärm som övriga är det inte skärmen som avgör resultatet.
Handligen
Handlingen är mycket mer intressant, eftersom det styr din förmåga att flyga skärmen vingen där du vill ha den och känna antydningar om var det bästa lyftet är.
Stabilitet i skärmen är även det viktigt och berör dig, eftersom det bygger ditt självförtroende och räddar dig från dina misstag.
Lyckligtvis är det saker som erfarna piloter kan identifiera ganska snabbt. Hos Skyadventures testar vi alla våra demovingar för att lära dig om deras karaktärer.
Vi skulle kunna lägga till så mycket mer. Små detaljer är avgörande att se en större skillnad i din resultatet.
Om säljaren fokuserar på prestanda för den skärm han säljer och inte på dig, finns det en god chans att du kommer att få fel skärm.
Rätt skärm för rätt piloten beror så mycket på just piloten. Vi gör inte listor över ”bästa” skärmarna i varje klass, för de finns inte förrän piloten har satts in i ekvationen. Vi måste prata med dig så att vi kan matcha skärmen med just dig och dina krav och förutsättningar.
Bli inte vilseledd av en film som visar data på ett diagram över prestanda. Prata istället med expertpiloter med erfarenhet på de skärmar du funderar över. Det finns mer jämförelse mellan skärmar än det finns flyg gjorda. Det krävas mer än en bra skärm för att bli en topp pilot.
Vi hoppas att den här artikeln har hjälpt dig att förstå jämförelsen av skärmar. Om du behöver bra råd baserat på ett brett sortiment av skärmar och våra varumärken, kolla in hemsidan och se vad vi har att erbjuda.
Vi älskar att matchan piloter till rätt utrustning och vi har kunskapen.