Följ med på utredningen gällande viktområde och viktspann i skärmar.
Stoppa allt i din ryggsäck, precis som du skulle ge dig ut och flyga, med din extra jacka och flygkängorna. Ställ dig sen på vågen! Mer än du trodde, va?
Den totala flygvikten inkluderar alla saker du bär med dig till flygningen
Din flygutrustning och all extrautrustning lägger vanligtvis till 20 kg till din nakna vikt. (Naturligtvis kan detta variera beroende på vikten på ditt utrustning och hur mycket annat du har med dig!)
Vad spelar detta för roll? De säger att genom att lasta en skärm med mer vikt kommer du att öka alla flyghastigheter, öka stabiliteten och få mer lyhörd hantering. Men är det verkligen sant?
Effekt av vikt på hastigheten
Toppfart är en säkerhetsfaktor, men som vi kommer att se kan du inte ändra så mycket med ballast eller flyga mindre skärm, och inom en viss klass är hastigheterna mycket lika varandra.
Tester av effekten av att lägga till 20 kg till sin flygvikt på en skärm
strl. M och flyga rakt upp i vind uppnås följande hastigheter:
Flygvikt 85 kg: trimhastighet = 33,3 km / h, full speed = 47,2 km / h
Flygvikt 105 kg: trimhastighet = 36,3 km / h, full speed = 52,8 km / h
Hastigheterna varierar mycket beroende på temperatur, tryck och höjd. Dvs. samma skärm kan uppvisa annorlunda hastighetsresultat vid en annan tidpunkt där förhållandena inte är de samma. Men eftersom vi undersöker relativa förändringar spelar det ingen roll.
Så att lägga till 20 kg ökade trimhastigheten med 3 km / h och topphastigheten med 5,6 km / h, eller + 10% hastighet för + 20% vikt.
4 kg är den praktiska gränsen för ballast, mer är besvärligt att förvara i sin sele och upåverkar din balans negativt. Under de förhållandena skulle i så fall en hög ballast på 4 kg öka trimhastigheten med högst 0,8 km / h och topphastigheten med högst 1,3 km / h eller 3%.
Exemplet är generöst eftersom det inte är helt linjärt: när du lägger till mer vikt får du en mindre fördel med hastighet när dragkraften ökar i kvadrat på förändringen i hastighet.
Om du tror att 1 km / h i genomsnitt kommer att göra att du vinner en tävling, kom ihåg att sjunkhastigheten för ballasten ökar och kommer att bromsa ner dig om du behöver kurva ytterligare i termiken då du förlorar tid. Det kan vara en strategisk fördel, att vara lite bakom de ledande piloterna men snabbare på glid. Hur som helst, det är en otroligt marginell fördel.
För de flesta piloter är det slöseri med energi att lägga till ballast. Det kommer inte att göra en dag med stark vind flygbar och det gör ditt bärande på ryggsäcken till en mardröm.
Flyga med mindre skärm
Vad sägs om att flytta ner en storlek till en mindre skärm? Detta kan öka din hastighet som i exemplet med drygt 4 kg ballast. Teoretiskt sett + 1,5 km / h topphastighet, + 2,5 km / tim topphastighet.
Att ta en 95 kg pilot från en Large skärm och sätta honom på en Medium skärm är motsvarande effekt på wingloadingen som att lägga till 7 kg ballast.
Det kan tyckas att du är mycket högre upp i viktregistret, men skärmar är ofta utformade med minskad vingbelastning när de blir mindre. Små skärmar är vanligtvis mindre effektiva än större, så hastighetsförändringen kommer sannolikt att vara lägre än väntat och glidprestandan kan försämras. Det är inte att rekommendera att jagatopphastigheten genom att minska skärm. Det finns viktigare faktorer att tänka på.
Vikt och säkerhet
Vi rekommenderar att du ligger i övre delen av viktregistret på din skärm på din vinge för att minska frekvensen av kollapser, ökad kontroll av skärmen och högre flyghastighet. En mer lastad skärm blir något mer kollapsbeständig men den kommer att ha mer energi om den kollapsar, så din höjdförlust kan bli betydligt allvarligare. Men om du befinner dig inom det angivna vikt-intervallet är alla kollapser inom normerna och du kan hantera dem oavsett din vikt om du redan har valt rätt klassning av skärm. På full speed är kollapser värre på en mer lastad skärm på grund av den kraft som luften träffar skärmen med – det finns en gräns för hur fort skärmarna kan flyga.
Skärmen säkerhet bestäms främst av vingens konstruktionen. Det du kan påverka genom att ändra vingbelastningen (inom det certifierade viktområdet) kommer att ha liten effekt jämfört med den passiva säkerheten för skärmen du väljer.
Vikt och prestanda
Optimal prestanda finns i ett brett spektrum: på morgonen måste du vara lätt, mitt på dagen i starkare termik vill du vara tung, på sen eftermiddag, lätt igen för utöka flygning under svaga förhållanden. Så ingen pilot är verkligen optimerad för alla scenario i flygningen.
Det finns en brett utrymme i alla skärmar där det är som bäst avv vara i vikt, som vanligtvis ligger någonstans runt 50-80% av det angivna viktområdet, även om detta varierar beroende på tillverkaren.
Om du flyger under starka förhållanden (vind, termik, knepiga starter) får du en liten fördel genom att välja en skärm där du kommer att lagger tungt. Om du flyger i lätta förhållanden (svaga kusthang, i medvind på plattlands xc, enkla starter) får du en liten fördel genom att välja en skärm där du är lätt lastad.
Vikt och hantering
En överbelastad skärm känns ’hård’ och blir inte bra (hårt tryck, bankar för mycket, tappar höjd). En skärm som har för lite pilotvikt känns slingrande, kollapsar oftare och svänger inte så bra heller (trög hantering, svårt att vända tillbaka när termiken skjuter ut dig).
Det finns ett optimalt vikt-intervall för ”bästa hantering av skärmen”, ofta cirka 50-80% av det certifierade viktområdet (det varierar från modell till modell, även storlek till storlek, och beror också på personliga preferenser och andra faktorer). Om du inte befinner dig underkant av viktintervallet är den mängden ballast som du behöver bära på avsevärt rejäl du märker att skärmhantering väsentligt förändras.
Så du måste anstränga dig lite för att välja en skärm där du är väl placerad i viktområdet.
Om du helt och hållet ligger utanför viktområdet kommer skärmen fortfarande att flyga. Det är inte att säga att det inte skulle klara certifiering med denna vikt: tillverkaren försökte inte att certifiera den med denna vikt, eftersom det inte är en optimal vikt att flyga skärmen på, och det skulle förmodligen resultera i en högre klass av certifiering (EN B blir EN C). Vid låg eller för hög vinbelastning kommer du omgående att märka skillnad.
Skärmen design
Varje skärmdesigner har sin egen idé om den perfekta vingbelastningen, som ändras beroende på deras mål för skärmen. Om de vill att deras målgrupp av piloter ska imponeras av stighastigheten i termiken, ger den större skärmen bästa resultatet . Om de vill att det ska få ett rykte som smidigt och snabbt, gör det mindre skärmen bästa resultat. När sidoförhållandet på skärmen ökar, ökar också den ideala vingbelastningen eftersom skärmen är mer effektiv.
Detta gör det svårt att veta vad din idealiska vingbelastning ska vara.
Tillverkarna erbjuder vanligtvis 20 kg viktintervall, mellan varje skärmstorlek. Skärmarna tillverkas, testas, förfinas och certifieras, så det är mer ekonomiskt att göra större viktintervall och mindre överlappningar.
I många fall kanske du gillar en skärmdesign, men ligger kanske lite fel i vikt-intervallet mellan storlekar. Som ni redan vet rekommenderar Skyadventures inte ballast. Vi rekommenderar att istället tittar på en annan skärmmodell,vi erbjuder många märken.
Hur du bestämmer dig för storlek på skärmen
När du väljer din nästa skärm, begränsa den till de skärmar som placerar dig på rätt plats i viktområdet till att börja med och identifiera de som ger dig en vingbelastning som passar din flygmiljö. Om du har tur kan du få ett testflyg för din storlek så att du kan känna när hanteringen som bäst.
Skyadventures har en omfattande butik av de största märkena på marknaden. Vi hjälper dig gärna med att fatta rätt val.